" La classe de quart A està revolucionada aquest dimarts. El profe els va dir divendres passat que per avui portessin els seus spinners i a tots els pica la curiositat per saber què passarà. L’aparell de moda, el Fidget Spinner, roda per totes les taules a més o menys velocitat, amb més o menys destresa. Sobre els pupitres, que s’han ajuntat formant grups de quatre o cinc persones, també hi ha cronòmetres i regles. I molt bullici.

«Això és un joc, com els que hem fet altres vegades», proclama en veu alta –i en anglès– Christian Negre, el professor d’Educació Visual i Plàstica, que normalment imparteix la seva assignatura en llengua anglesa i que avui intentarà introduir els seus alumnes de l’Escola Pia de Calella en l'intricat món de les mitjanes aritmètiques."

Aquest és el reportatge que avui publica El Periódico on, a més de l'experiència de Calella, també es mostra la feina en aquest àmbit de Nostra Senyora.

Classe de mates en anglès i amb  'spinner'

Un grup de quart de primària de l'Escola Pia de Calella aprèn a extreure mitjanes aritmètiques fent girar la joguina de moda


MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / CALELLA

DIMECRES, 24 DE MAIG DEL 2017 - 22:53 CEST

La classe de quart A està revolucionada aquest dimarts. El profe els va dir divendres passat que per avui portessin els seus spinners i a tots els pica la curiositat per saber què passarà. L’aparell de moda, el Fidget Spinner, roda per totes les taules a més o menys velocitat, amb més o menys destresa. Sobre els pupitres, que s’han ajuntat formant grups de quatre o cinc persones, també hi ha cronòmetres i regles. I molt bullici.

«Això és un joc, com els que hem fet altres vegades», proclama en veu alta –i en anglès– Christian Negre, el professor d’Educació Visual i Plàstica, que normalment imparteix la seva assignatura en llengua anglesa i que avui intentarà introduir els seus alumnes de l’Escola Pia de Calella en l’intricat món de les mitjanes aritmètiques. Però aquesta última part no la saben els nens. Tampoc es tracta d’espantar-los abans de temps. «Treballarem tots junts, en equips», els recorda el professor abans d’explicar en què consistirà l’activitat del dia.

El primer, indica, és decidir el nom de l’equip: Els reis de l’spinner, Les noies spinner o Els amos de l’spinner són algunes de les (originals) propostes que van sortint. El següent és descriure com és l’aparell, el seu color, el nombre de braços que té, quant costa i quina mida té. Sempre en anglès. I, ja en tercer lloc, comença el que és realment divertit. «Cadascú de vosaltres ha de fer girar el seu Fidget Spinner, amb el màxim impuls que pugui, i mentrestant els altres companys cronometraran quant temps aguanta en moviment», diu Negre.

Enrenou i concentració
«Cinquanta segons», «un minut i tres segons», «¿nou segons? ¡No pot ser!». La classe s’ha posat a treballar. Encara hi ha enrenou, però també molta concentració. En una taula a prop de la porta, el Jaime, l’Ian i la Salma animen perquè el giròmetre de la Clàudia no es pari. Gira i gira durant una bona estona. «¡Dos minuts i 37 segons!», exclama l’Ikram quan l’spinner acaba, que és qui ha estat tota l’estona pendent del cronòmetre. Potser ha sigut el rècord de la classe. «És que el de la Clàudia és dels bons, té uns cèrcols metàl·lics a les puntes que fan que aguanti més estona», observa l’Ian, que s’ha quedat en 59 segons en el seu intent.

Els que acaben l’exercici del cronòmetre (el joc) han d’extreure després el temps mitjà de rotació de l’spinner de cada equip (la part rotllo).

«Però no passa res si no arriben al final, entenc que en 45 minuts de classe és difícil completar tot l’itinerari», els excusa el profe. Christian Negre és un dels cada vegada més nombrosos docents que en els últims temps estan apostant per la ludificació o aprenentatge a través del joc. «Ja som uns quants», assegura somrient. Quan dilluns va anunciar a Twitter que faria aquest experiment, va obtenir una allau de respostes d’altres professors.

«Es tracta, fonamentalment, de detectar quins són els interessos dels alumnes i de saber traslladar-los a la classe», explica Negre en relació amb la ludificació. «És una manera d’implicar-los i estimular-los pròxima a la seva realitat».